Főmenü

Komarnicki.hu a Facebookon

2011 ősz

SHISHA PANGMA (8027 m)

SAJNOS IDÉN SEM SIKERÜLT A FŐCSÚCS!
Reméltük, hogy talán sikerülni fog. NEM MINDENKI TUDJA, de az első magyar 8000-esre induló expedíció tagjai 1987-ben nem mentek fel a Shisha Pangma fő csúcsára, hanem csak a 8008 m magas Központi-csúcsra (Central-Peak) értek fel. 2010 őszén Ács Zoltán és Klein Dávid a "legkisebb nyolcezres" elérésének kísérletekor a rossz időjárás miatt csúcstámadó helyzetbe sem kerültek.
Lásd a MAGYAROK 8000-ES CSÚCSOKON összeállítást.

Az 1987-es "csorba" kiköszörülésére most ketten vállalkoztak:

Veszprémi János és Szlankó Zoltán.

Egy kereskedelmi expedíció tagjai lesznek, amelyben két ecuadori és két szlovén társuk van.
Követtük a tevékenységüket, melyről a honlapjukon is lehetett tájékozódni.
A hegyen rajtuk kívül még hat-hét expedíció tartózkodott.

TERV SZERINT kapcsolatban voltunk velük (3G-s ill. műholdas e-mail, SMS, Skype, FTP).

Október 7-én Zhangmu és Kodari határállomásokon át Kathmanduba utaztak, és (az útiterv szerint) 11-én 11.30-kor érkeztek Budapestre.

Október 3-án műholdas telefonon való bejelentkezés során megtudtuk Zolitól, hogy a nagy hó és a szél miatt nem sikerült semelyik csúcs elérése sem.
Addig mások kísérletei is sorra kudarcot vallottak, még a Central-Peakre sem sikerült senkinek feljutnia, a főcsúcs egyéb, ritkán járt útvonalai pedig életveszélyesek voltak.
Október 4-én viszont többen feljutottak a csúcsra (nagy valószínűséggel a Central-Peakre), és még vannak próbálkozók.
Az ő engedélyük csak október 4-ig volt érvényes, ezért 2-án és 3-án minden felszerelésükkel együtt le kellett vonulniuk a hegyről. Az ABC-be 4-én estére már megérkeztek a csapat felszereléseit a BC-be leszállító yakok, és 5-én elindultak hazafelé.

Szeptember 27. után indultak az elsők csúcstámadásra, mert az eddigi havas és szeles napok után ekkortól nyílhat hosszabb időre egy "időjárási ablak (weather window)". Akik a Central-Peakre mennek, azoknak egyértelmű az útvonaluk. A magyarokon kívül más is a főcsúcsra szeretne feljutni. De hogy melyik úton, az még nem dőlt el. Talán a német út lesz az, mert a normál út (a "kínai traverz") és a Central-Peaket a főcsúccsal összekötő gerinc a jelenlegi viszonyokat figyelembe véve nagyon veszélyes lehet. Még senki nem járt ebben a szezonban a C3 felett, így a döntésük az e feletti terep szemrevételezésekor születhet meg. A Yebokangal-gleccseren a földrengés utáni törmelék és a lavinák részben megváltoztatták a terepet. A jelenlegi táborok helye és magassága a szokásos táborhelyekétől (C1 6700 m, C2 7000 m, C3 7400 m) eltérhetnek.

NAPRÓL NAPRA:
- 11-én hazaérkeztek Budapestre
- 10.én ...
- 9-én Kathmandu
- 8-án Kathmandu
- 7-én (az itiner szerint) Kathmanduba érkeztek
- 6-án (az itiner szerint) Nyalamba utaztak (3750 m)
- 5-én (az itiner szerint) levonultak a kínai alaptábora (4800 m)
- 4-én ABC, az utazásra való összepakolás, este megérkeztek a yakok
- 3-án Zoli műholdas telefonon jelentkezett be, amikor épp a második fordulóban hozta le a felszereléseiket, elmesélte az utóbbi napok történetét; az amerikai nő és a serpái is lejöttek, feladva kísérletüket háromszori próbálkozás után; búcsúest a konyhasátorban, melyre az amerikai Cleo Weidlich is elfogadta a meghívásukat
- 2-án (a tervezett csúcstámadási nap) a C1-ből lementek az ABC-be, Zoli a lent még nem szükséges felszereléseket a depótáborban hagyta 5600 m-en, hogy ne a nagy súllyal kelljen a morénán levonulnia; a hegyen viharos szél tombolt, a szlovének levonultak a C3-ból a C2-be
- október 1-én a terv, hogy kiépítik a C3 tábort kb. 7200 m-en, az előre jelzett erős szél és Zoli lábán mutatkozó fagyás miatt elvetődött, mindketten (a C2 sátrát is bontva) lementek a C1-be
- 30-án mindketten felmentek a C2-be (6600 m), kiásták a sátrukat, Jani is fent aludt (a táborban csak ők és a két szlovén a serpájukkal voltak, a C3-ban egy amerikai nő két serpával)
- 29-én felmentek a C1-be (6100 m), Zoli kiásta a sátrukat, (a később felérő) Jani eldöntötte, hogy feladja a további küzdelmet, de még egy sátorcsere miatt felmegy Zolival a C2-be
- 28-án ABC
- 27-én ABC
- 26-án ABC
- 25-én ABC
- 24-én ABC
- 23-án ABC, a nagy szél és a havazás miatt minden csapat lefelé indult a hegyről az ABC-be
- 22-én felállították a saját sátrukat és lejöttek az ABC-be
- 21-én felmentek a C2-be (6600 m), a szlovének sátrában aludtak
- 20-án felmentek a C1-be
- 19-én ABC, a serpák náluk is megtartották az ún. "puja" szertartást
- 18-án ABC, felszerelés szárítás, (este ők is érezték a földrengést)
- 17-én tovább indultak a C2 felé, de a rossz idő megérkezése miatt visszafordultak és lementek az ABC-be (terv a C2 táboruk kiépítése lett volna kb. 6700 m-en)

- 16-án felmenet a C1-be (közben megérkezett az ABC-be a másik szlovén is)
- 15-én ABC, pihenőnap
- 14-én ABC, pihenőnap
- 13-án lemenet az ABC-be (ezen a napon áll az élen járó amerikaiak C2 tábora)
- 12-én a C1 tábor kiépítése (kb. 6100 m, fent alvás), a szlovén társukkal együtt

- 11-én köztes depó létesítése kb. 5600 m-en (itt alvás)
- 10-én ABC, pihenőnap
- 9-én ABC, túra a Yebokangal-gleccser végéhez, ahol a régebbi ABC volt 5600 m-en
- 8-án ABC, táborépítés
- 7-én a köztes tábort kihagyva felvonultak az előretolt alaptáborba (kb. 30 km, ABC 5400 m)

- 6-án akklimatizációs nap, kb. 15 km-es túra 5300 m-ig
- 5-én tovább utaztak a kínai alaptáborba (BC 4800 m), túra 5000 m-ig

KÉP

- 4-én Nyalam, akklimatizációs túra a környéken 4400 m-ig
- 3-án megérkeztek Nyalamba (3600 m), akklimatizációs túra 4000 m-ig
- 2-án reggel elindultak Tibetbe az egyik szlovén társukkal (Kodari, Zhangmu 2200 m), a többiek (a másik szlovén és a két ecuadori) később mennek utánuk
- szeptember 1-én Kathmandu

KÉP
Szlovén társaik: Janez Levec és Ludvik Golob

- 31-én Kathmandu
- 30-án Kathmandu
- 29-én Kathmandu
- 28-án Kathmandu
- 27-én megérkeztek Kathmanduba (1300 m, időeltérés 3 óra 45 perc)
- augusztus 26-án 12.25-kor elindultak Ferihegyről (Isztanbul, Delhi, Kathmandu).

SHISHA PANGMA STATISZTIKA
Az egyetlen, teljesen tibeti területen lévő nyolcezres csúcs első megmászását 1964. május 2-án egy kínai expedíció hat kínai és négy tibeti tagja hajtotta végre (a közel kétszáz főt mozgató vállalkozást megelőzően még próbálkozásra sem adtak engedélyt). A főcsúcson 2009 végéig 32 nemzet mászói 279 alkalommal (öten kétszer) álltak a főcsúcson, közülük 14 nő (az első a japán Tabei Junko volt 1981. április 30-án). (Jelenleg a főcsúcs elérésének száma nem sokkal haladja meg a 300-at, míg a kereskedelmi expedíciók céljaként szereplő központi csúcsé megközelíti az 1000-et.) Első naptári téli elérést Jean-Christophe Lafaille (2004.12.11.) végezte, de az első meteorológiai téli megmászói 2005. január 15-én a lengyel Piotr Morawski és az olasz Simone Moro voltak. A hegyen 24 férfi halt meg, közülük hárman a csúcsról való lejövet során. Az áldozatok közül a legtöbben lavinában vesztették életüket ill. ennek következtében eltűntek, a többiek lezuhantak vagy hegyi betegségben haltak meg.

2011 tavasz

LHOTSE (8516 m)
2011. május 21. Gál László (1), Erőss Zsolt (9)

A Lhotse a magyar expedíciós hegymászás 10. NYOLCEZRES FŐCSÚCSA!
Hogy MIÉRT NEM EGGYEL TÖBB, ahogyan az a magyar médiában hangoztatva van?

A MAGYAROK 8000-ES CSÚCSOKON oldalon lásd a teljesítéseket.

Június 1-én HAZAÉRKEZTEK!
Sajtótájékoztatójukat június 2-án 11 órakor tartották az Új Színházban.

(A csúcs megmászásának részletei az "igaz történetek" alapján most pontosodnak.)
Május 20-án felállították a C4 táborukat kb. 7900 m-en.

Súlycsökkentés miatt csak egy sátrat és egy bivakponyvát vittek magukkal, valamint kettesével egy-egy hálózsákot.

Mécs elsőnek ért fel ide, de minden étel és ital kijött belőle.

Május 21-én CSÚCSTÁMADÁS.
Horváth Tibor el sem indult, Mécs László továbbra is rosszul érezte magát és nem sokkal a tábor felett visszafordult, majd mindketten lementek; Mécs a C2-be, Horváth a C3-ba (de csak estére ért le). Ketten mentek felfelé, és Gál László (kb. du. 4-kor) majd több mint egy órával később Erőss Zsolt is (akivel lefelé menet találkozott) megmászták a csúcsot (oxigén nélkül). Csak késő éjszaka értek vissza a C4-be. Mivel nem volt náluk rádió (azok a társaiknál maradtak), ezért csak 22-én reggel érkezett haza információ. Laci kezének mind a tíz ujján kismértékű fagyási sérülések keletkeztek a lejövetelkor.
A spanyol csapat tagjai (ketten és egy serpa oxigénnel) ugyanezen a napon valamennyien feljutottak a csúcsra, de lefelé jövet (a két oxigénes mászó kivételével) ők is csak késő éjszaka értek vissza a C4-be, egyikük még oda sem, egy másik pedig az éjjelt O2-palackkal vészelte át, többeknek fagyásaik is voltak.

Május 22-én Erőss és Gál lement Horváthoz a C3-ba. Jó állapotban voltak, pihentek és táborukat bontva jöttek együtt lefelé a C2-be. (Terv szerint 21-én a csúcs után lett volna ez a cél.)
A spanyol csapat tagjai (különösen C. Pauner, aki menni is alig bír) csak nagyon lassan és nem együtt jutottak le a Lhotse falon a C2-be.

Május 23-án a C2-t is lebontották és leértek a BC-be. (Terv szerint 22-én értek volna le.)
Ezen a napon M. Gonzálezt helikopter vitte a C2-ből Kathmanduba, a többiek (továbbra is nagyon lassan) lementek a BC-be.

A naponkénti magyar események, valamint a szezon Lhotse és himalájai hírei lentebb olvashatók.

Az időjárás lent nem volt annyira jó, de a 6500 m feletti régiókban 21-én megfelelőnek ígérkezett.
A többi vállalkozással együttműködést szerveztek az együtt való mozgásra - ennek eredménye, hogy most a lentebb említett spanyol csapattal együtt indultak.

("… Ha minden igaz fixkötelek is lesznek addigra, ha nem, akkor marad a két jégcsákány. …")
("… két nagyobb csapat is ostromolja hegyünket, megejtve a fixkötelezést is, mely könnyebbé és biztonságosabbá teszi a mászást. …")

AZ ELSŐ CSÚCSTÁMADÁS LE LETT FÚJVA (napi események és mások hírei lentebb).
A korábbi terv szerint május 11-én elindultak a C2-be, és másnap a C3-ba, de 6800 m-ről az erős szél és a hóvihar miatt vissza kellett térniük a C2-be (6400 m), majd onnan az alaptáborba.
Csúcstámadó táboruk (C4 kb. 7900 m) majd a következő alkalommal lesz kiépítve.
A rendelkezésükre álló előrejelzések szerint a május 14-15-i napok időjárása látszott alkalmasnak a csúcs elérésére. Velük együtt mások is visszafordulásra kényszerültek az Everestre indulók közül is. Ennek ellenére 12-én vagy 40 ember felment, és történtek csúcselérések 13-án, 14-én és 15-én is. Sőt - 15-én a Lhotsét is elérte egy ember!

Ezt az előrejelzést nem mindenki osztotta már akkor sem.
Mások szerint az "időjárási ablak" május 18. körül (a Lhotse 55. évforduló) fog érkezni az Everest környékére. Általában május második felében szokott tartósabb megfelelő időjárás lenni, és ekkor történnek a "tömeges" mászások. Ennek ellenére a szeles időben is történtek és történnek csúcselérések az Everesten, de azok oxigénpalackosak.

A "16-án felmenni a C2-be, 17-én a C3-ba, 18-án C4 és 19-én csúcs" tervezet is elnapolódott (erről viszont csak H. Tibi írt 15-én, de egy aznapi Skype interjúban már más hangzott el).

A Lhotse normál útja a Déli nyereg felé vezető traverz kezdetéig közös az Everestével - tehát az út nagy része fix kötelekkel biztosított fölfelé, mert azt az útépítő serpák ezt már elvégezték. A csúcs megmászásának a "kulcsa" az ezután következő 50 fok meredekségű kuloár (de itt is vannak, ill. lesznek a serpák és az előrébb járó mászók által felújításra kerülő fix kötelek).

[ A tavaszi szezon egyéb hírei - és a Lhotse többi mászói ]
Egy másik kereskedelmi expedíció tagjai május 25. körüli napra időzítenek.
Május 21-én a spanyol csapat tagjai - a 72 éves C. Soria (10, a csúcs legidősebb elérője lett, a gyorsaság kedvéért most oxigénpalackkal mászott a serpájával együtt), később C. Pauner (11), J. Oiarzabal (14, most 25. alkalommal 8000-es csúcson), J. Garra (7), J. Pérez (O2), majd közel négy órával utánuk M. González - is feljutottak. Lefelé Soria és serpája még világosban, a többiek (akárcsak a magyarok) csak késő éjszaka értek vissza a C4-be. Pauneren agyi ödéma jelei mutatkoztak, így az éjszakát oxigénpalackkal vészelte át (mászása "emergency oxigen" megjelölést kap). González viszont bivakolni kényszerült, őt másnap mentették le 7950 m-ről.
Május 20-án Garrett Madison, Tom Halliday és Kami Rita serpa is elérte a Lhotsét. Madison és Halliday 19-én az Everesten álltak, így szintén 24 órán belül teljesítették a két csúcsot. Madison a lentebb említett cég egy másik hegyivezetője.
Május 19-én a cseh Radek Jaro¹ is megmászta a Lhotsét (egyedül, oxigén nélkül), már 12 nyolcezrese van. 18-án erős szelet jelzett a C4-ből, ahol még 2 férfi és egy nő készülődött 2 serpával (az egyik kereskedelmi expedíció tagjai). A hírek szerint ők is feljutottak ezen a napon, köztük a 17 éves indiai Arjun Vajpai, aki a csúcs legfiatalabb elérője lett.
Május 15-én amerikai Michael Horst elérte a Lhotse csúcsát. Nem telt el 24 óra, hogy előtte az Everest csúcsán állt! Ilyet eddig még nem tett senki! Körülmények: kristálytiszta ég és gyenge szél. A kereskedelmi expedíció további tagjainak, melynek Horst az egyik hegyivezetője (korábban már kétszer járt a Cho Oyun és az Everesten is.), az Everest mellett a Lhotse is célja.
Május 9-én egy jégomlásban halt meg az Everest második áldozata.
Május 5-én az útépítő serpák elérték a Mt. Everest csúcsát - a déli út "megnyílt" a próbálkozók előtt.
Május 1-én a C3 közelében szedte idei első áldozatát az Everest (szívelégtelenség?).
Az útépítő serpák a Khumbu jégesésen, a Lhotse falon és a Genfi-sarkantyún át a Déli-nyeregig kiépítették a fix köteles utat, többen már a C3-ban akklimatizálódnak.
//Ez komoly technikai segítség, ami némileg megkérdőjelezheti a csúcs "tiszta eszközökkel való elérésének elvét". A kiépített út elhagyása nagy időveszteséggel és hatalmas eszközráfordítással járna a veszélyessége mellett.//
Az előrejelzés pontosítása után esetleg ismét indulhatnak felfelé. Az idő javuló tendenciát mutat és még 16-án is jó idő várható.
Csúcstámadó táboruk (C4) kb. 7900 m-en lesz kiépítve, ahonnan hajnalban indulnak majd a csúcsra.

NAPONKÉNTI ESEMÉNYEK, amik velük történtek
Hivatalos teendőik és vízumaik intézése után május 30-án délután Delhibe repültek.
Június 1-én indulnak Delhiből Budapestre (Quatar QR943), érkezés F2B 14 :55.
Június 2-án 11 órakor volt a sajtótájékoztatójuk az Új Színházban.
- 1-én hazaérkeztek a Quatar QR944-as járatával Budapestre.
Május 31-én Delhi.
- 30-án délután Delhibe repültek.
- 29-én Kathmandu.
- 28-án Kathmandu.
- 27-én Kathmanduba repültek.
- 26-án Luklába értek.
- 25-én Namche Bazarba értek.
- 24-én elindultak az alaptáborból Lukla felé.
- 23-án a magyar csapat leért az alaptáborba.
- 22-én Erőss és Gál lementek a C3-ba a többiekhez, pihentek majd levonultak a C2-be.
- 21-én a hajnal helyett reggelre időzített csúcstámadás; Horváth Tibor el sem indult, Mécs László a kuloár aljában rosszul lett és visszafordult, majd mindketten lementek az egyik sátorral a C3-ba. A délutáni órákban (több mint egy óra különbséggel) Gál László és Erőss Zsolt is elérte a csúcsot (8516 m) a spanyol csapattal nagyjából együtt mozogva, és csak késő éjszaka értek vissza a C4-be (a rádiók Horváthnál és Mécsnél maradtak).
- 20-án kiépítették a csúcstámadó táborukat (C4 7900 m).
- 19-én felmentek a C3-ba (7100 m).
- 18-án elindult a második csúcstámadás, felmentek a C2-be (6400 m) .
Terv: május 18-án C2, 19-én C3, 20-án C4, 21-én csúcstámadás majd le a C2-be, 22-én BC.
- 17-én pihenőnap (BC).
- 16-án pihenőnap (BC).
- 15-én pihenőnap (BC).
- 14-én pihenőnap (BC).
- 13-án pihenőnap (BC).
- 12-én elindultak a C3-ba, de 6800 m-ről az erős szél és a hóvihar miatt visszatértek a C2-be, majd úgy döntöttek, visszamentek az alaptáborba, amit estére mindenki elért.
- 11-én elindult az első csúcstámadási kísérletük, felmentek a C2-be (6400 m).
Terv: május 11-én C2, 12-én C3, 13-án C4, 14-én csúcstámadás majd le a C2-be és másnap a BC.
- 10-én pihenőnap (BC).
- 9-én pihenőnap (BC).
- 8-án pihenőnap (BC). Erős szélvihar tépázta meg a C2 és a C3 sátrait, de az övéik bírta.
- 7-én pihenés az alaptáborban (16 perces Skype bejelentkezés).
- 6-án pihenőnap (BC).
- 5-én visszamentek a BC-be.
- 4-én elérték a 3-as tábort (C3 7100 m) a Lhotse-falon, felállítottak egy sátrat a tervbe vett kettő helyett (ebben helyezték el másik sátrukat és a felszereléseiket), éjszakázásra pedig páronként az ott lévő üres, serpák által a kereskedelmi expedíciósok részére felvitt sátrakat használták.
- 3-án felmentek a C2 táborba.
- 2-án pihenőnap (BC).
- május 1-én pihenőnap (BC). A trekkingesek többsége hazaérkezett.
- április 30-án pihenőnap (BC).
- 29-én a C2-ből visszamentek az alaptáborba. Trekkinges bejelentkezés Delhiből.
- 28-án felmentek a Khumbu jégesésen, a jó elő-akklimatizációnak köszönhetően (az egyes tábort kihagyva 6100 m-en) délután a kettes tábort állították fel (C2 6400 m).
- 27-én a BC-ben tartózkodtak, G. Laci oda-vissza Gorak Shepbe akkut tölteni; a trekkerek ezen a napon Luklából Kathmanduba repültek.
- 26-án a BC-ben megtartották a puja szertartást; a trekking csapat Luklába ért.
- 25-én a Lhotse csapat visszatért az Everest BC-be. A trekkingezők Namche Bazarba érkeztek.
- 24-én lementek Dingbochéba, innen a négy expedíciós Lobuchébe, a trekkes csapat Lukla felé indult egy helyi vezetővel.
- 23-án hajnali 1-kor indultak a csúcstúrára, ám a nem várt technikai nehézségek és légúti betegségek miatt többen feladni kényszerültek. A magyar "hegyivezetők" is először jártak itt, de a kötelezően melléjük rendelt helyi guide és a beépített fix kötelek segítségükre voltak. A négy Lhotse tag és három (egyikük nem magyar állampolgár) trekkinges több mint 8 óra alatt jutott fel az Imja Tse csúcsára (6189 m) az előzetesen prognosztizált oda-vissza 9 óra helyett. A lejövetel (mely hosszabb volt a felmászásnál), némi pihenő és pakolás után lementek Chukungba.
- 22-én Chukung települést (4650 m) érintve felmentek az Imja Tse alaptáborába (5100 m).
- 21-én elindultak az Imja Tse megmászására (Kollár az Everest BC-ben maradt), és Dingbochéig (4350 m) jutottak.
- 20-án elérték a Mt. Everest alaptáborát (BC 5300 m), reggel még két trekkinges felment a Kala Patthar csúcsára.
- 19-én 5000 méter fölé jutottak, Gorak Shep (5100 m). Délután a Lhotse tagok néhány "kemény trekkingessel felszaladtak" a közeli Kala Patthar (5545 m) kilátó dombjára.
- 18-án Lobuche településre értek (4900 m).
- 17-én reggel többen részt vettek a tengbochei kolostor szertartásán, majd e napi útjuk során négyezer fölé jutottak, Pheriche (4240 m).
- 16-án Tengboche kolostorához érkeztek (3860 m).
- 15-én Namche Bazar környékén akklimatizációs túrák: Mécs és Horváth a trekkingesek egy részével Thame faluba (3850 m), Gál és Erőss a három "civillel" Khumjung faluba (3950 m) ment fel. Este Kollár is megérkezett Namche Bazarba a többi csomaggal.
- 14-én Namche Bazarba (3450 m) értek, Kollár még Luklában várja a többi csomagot.
- 13-án némi problémákkal elrepültek Luklába (2860 m), ahonnan ebéd után Kollár nélkül (ő még megvárja a csomagokat) elindultak az Everest BC-be vivő 8 napos (napi 4-5 órás szakaszok) trekkingre, első állomás Phakding (2600 m).
- 12-én Kathmandu.
- 11-én Kathmandu.
- 10-én Kathmandu, adatok egyeztetése Ms. Hawley emberével, csatlakoztak hozzájuk a nem velük utazott kalandtúrázó trekkingesek is.
- 9-én megérkeztek Nepál fővárosába (kb. 1400 m), ahol 3 nap ügyintézés, bevásárlás és csomagolás a program.
- 8-án F2B-ről indultak el a "civilekkel" Bukaresten át Doha érintésével Delhibe a Quatar légitársasággal, majd onnan indiai géppel Kathmanduba.
Sajtótájékoztatójuk április 6-án 11 órakor volt az Új Színházban.

A vállalkozás tagjai: Erőss Zsolt, Kollár Lajos, Mécs László, Horváth Tibor és Gál László.
Közülük Erőss nyolc, Mécs három 8000-es csúcson járt eddig.
Az alaptáborban csatlakozik hozzájuk a kereskedelmi expedíciót szervező iroda két ügyfele, egy indiai (Richa Shekand) és egy japán (Naoko Watanabe) nő valamint a cseh Marek Novotny, akik a Mt. Everestre készülnek feljutni. Alaptábori ellátásukat Rajkumar Neupane összekötő, valamint Lajos irányításával Kamal Acharya és Min Bahadur Basnet szakácsok biztosítják.

Az út felvonulási szakaszán és az Imja Tse mászáson velük tart hat kalandtúrázó ügyfél (szinte teljes inkognitóban), három "civil" barát és még három "ismerős" is.
Az Everest alaptáborából a kalandtúra zárásaként az ügyfeleknek és a "civileknek" a Dingbochéból elérhető egyik legnépszerűbb trekking csúcs, az Imja Tse (Island Peak 6189 m, alaptábor 5100 m, köztes tábor lehetőség 5700 m-en) megmászása a fő cél.
A gleccserek közt "szigetként" álló csúcs jeges dk. oldalának, és a kitett dny. csúcsgerincnek (PD+) átmászása után a csúcsról tiszta időben gyönyörű kilátás nyílik a környező hegyekre, többek közt a Lhotse hatalmas déli falára, és az Ama Dablam (6856 m) csúcsára.

* * * * * * * * * *

55th Anniversary of LHOTSE 55. évforduló

1956. május 18. Fritz Luchsinger és Ernst Reiss

LHOTSE STATISZTIKA
55 éve, hogy az első megmászók, a svájci Fritz Luchsinger és Ernst Reiss 1956. május 18-án feljutottak Földünk negyedik legmagasabb csúcsának tetejére.
A Mt. Everest "árnyékában megbújó" csúcson 2010 végéig 42 ország 392(?) állampolgára 412 alkalommal állt, közülük 21 nő (egyikük sem ismételt).
Oxigénpalack használata nélkül 119-en mászták meg 122(?) alkalommal, köztük 6 nő. Oxigén nélkül először a német Michael Dacher ért a csúcsra 1977. május 11-én. Az első női megmászó a francia Chantal Maudit volt 1996. május 10-én, aki szintén oxigén nélkül mászta meg a csúcsot.
A csúcs mászása közben 13-an vesztették életüket, közülük 5-en nem a normál úton. A legtöbbet járt normál úton az áldozatok több mint fele lezuhant, a többiek kimerültség, hegyibetegség és lavinabaleset következtében haltak meg, közülük 3-an a csúcs elérése után a lejövetelkor.

2011 ősz - MANASLU
A vállalkozás nem valósult meg.

Baranyi Éva a tavaszi tervének kellő támogatási hiánya miatt változtatott.
A Lhotse megmászását Éva is tervbe vette. Érdekes időzítés lehetett volna egy május 18-ra időzített első magyar női megmászás, ami siker esetén szép születésnapi ajándék lehetett volna számára. Ugyanis 55 éve ezen a napon állt először ember a Lhotse csúcsán.
Célja ősszel ismét a MANASLU (8163 m) első magyar női megmászása.
Tervében nagy segítsége lehetett volna a MILLET - Mountain by Experience.
Támogattuk mi is ebben Facebook szavazatainkkal a következőképpen:
1) először ezt az oldalt kellett "Tetszés" nyilvánítani,
2) aztán "Tetszik" gombot kellett nyomni Éváék képe alatt is,
3) végül hírcsatornáitokon erre megkérhettétek ismerőseiteket is.
Sajnos ez nem sikerült kellőképpen - Éváék pályázata csak a második helyen végzett.
A francia Millet felszerelésgyártó cég kategóriánként a legnépszerűbbek mellé állt.

* * * * * * * * * *

Híreink szerint egy SHISHA PANGMA vállalkozás is szerveződik idén őszre.

---> Magyarok 8000-es csúcsokon összeállítás
---> 2010-es magyar expedíciós hírek
---> 2009-es magyar expedíciós hírek

2024 április
Nincsenek események a hónapban.

HKSCPSV

Közelgő Események
Nincs közelgő esemény
RSS hírforrások
Hírek átvehetőek ezen rss hírforrások használatával.
rss1.0
rss2.0
rdf

Ez az oldal e107 portál rendszert használ, és a GNU GPL licensz alatt lett kiadva.
Komarnicki.hu a Facebookon. - Adatvédelmi nyilatkozat.
Információk átvételekor kérjük megjelentetni az oldalra való hivatkozást!
A hegymászás veszélyes életforma, légy mindig felkészült!